woensdag 6 maart 2013

Actie, Auw, Actie!

Het is hartstikke lekker weer voor de tijd van het jaar, dus kun je extra veel buitenspelen! Als je veel rent, springt of andere actieve dingen doet, wordt je lichaam er moe van. Dat komt omdat je in je hersenen stofjes maakt die ervoor zorgen dat je je fijn voelt, maar je kunt er ook moe van worden.
Dat stofje heet serotonine en dat maken je hersenen als je je spieren flink gebruikt. Het zorgt dat je spieren beter werken, zodat je ze extra goed kunt aanspannen. Het werkt namelijk als een opkikker (je wordt er vrolijker van) en als een pijnstiller, zodat je spieren geen pijn doen van het sporten.
Plotseling kan het teveel worden en dan word je wel moe. Dan zorgt datzelfde serotonine ervoor dat je ineens moe bent. Je wordt dan moe in je hele lichaam, terwijl je spieren eigenlijk nog gewoon door kunnen gaan met rennen, springen, sporten of andere leuke dingen.


Pijn is fijn, hebben wetenschappers uitgevonden. Maar alleen als de pijn minder is dan je dacht. Dat zorgt voor een lekker gevoel omdat het allemaal wel meevalt, dankzij serotonine. Je kunt dus een kleine oppepper geven door een beetje pijn te krijgen. Dat kun je testen in het volgende experiment.

Dit heb je nodig:

  • jezelf
  • een proefpersoon
  • papier en pen
Dit moet je doen:
Stap 1: Doe een basismeting. Om te kijken hoe goed je spieren werken, moet je ze eerst testen. Vraag je proefpersoon om de benen op schouderbreedte te zetten en bij iedere kniebuiging te zakken tot de billen net zo hoog zijn als de knieƫn. Laat je proefpersoon zoveel mogelijk kniebuigingen maken, tot hij of zij echt niet meer kan. Noteer hoeveel het er waren.
Stap 2: Laat je proefpersoon minstens 20 minuten rusten. Het helpt als je proefpersoon een beetje wandelt of met de benen wiebelt om de spieren weer los te maken.
Stap 3: Laat je proefpersoon de oefening opnieuw doen, maar als hij of zij aangeeft dat het bijna niet meer gaat, knijp je even kort met je nagel in allebei de oorlellen! Laat je proefpersoon meteen doorgaan en noteer goed hoeveel kniebuigen hij of zij nog maakt.

Lukt het om er meer te maken?

Dit gebeurt er:
Door de training verzuren je spieren en tegelijk wordt je lichaam moe. Sommige mensen denken dat je eigenlijk nog wel verder kunt als je moe bent. Door in je oorlel te knijpen doe je jezelf een beetje pijn (niet veel!) en dan maken je hersenen doping! Geen zorgen, want je lichaam doet precies wat de bedoeling is. Je lichaam is er op gebouwd om te kunnen vechten of wegrennen als iets je pijn doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen